Partner wydania
Partner wydania
Zaangażowanie firm w działalność charytatywną to nie nowość. Zwyczaj ten przyjął się także w Polsce – przedsiębiorstwa wkładają wiele wysiłku w pomoc na rzecz najbardziej potrzebujących. Teraz działania charytatywne często zawarte są w polityce CSR (Społecznej Odpowiedzialności Biznesu), która porządkuje również obszar pomocy potrzebującym.

Okazją do podsumowania tych działań była uroczysta gala z okazji 70-lecia UNICEF Polska. Spośród firm czynnie wspierających organizację pamiątkowymi statuetkami uhonorowano: IKEA, ICT Poland (marka Foxy) i Nałęczów Zdrój (Cisowianka), a wcześniej Procter & Gamble (marka Pampers), ITAKA oraz Grupa Starwood (hotele Sheraton, Westin i Bristol). Porcelanowe Sudanki zostały wyprodukowane specjalnie na tę okazję przez Polskie Fabryki Porcelany Ćmielów i Chodzież. Rodzime firmy chętnie angażują się w działalność charytatywną. Nie tylko przekazują darowizny, lecz także biorą udział w projektach, z których dochód przeznaczony jest na wsparcie najbardziej potrzebujących.

CSR – odpowiedzialny wpływ biznesu na społeczeństwo

Realizowanie strategii CSR (Corporate Social Responsibility) to działania oparte o dobrowolne zobowiązania i działania firm. Poprzez pomoc najbardziej potrzebującym firmy wzbudzają zaufanie wśród konsumentów czy interesariuszy, jak i własnych pracowników. To jest jedna z korzyści polityki CSR, choć najważniejszym czynnikiem jest ten ludzki: chęć niesienia pomocy osobom, które jej potrzebują. Warto dodać, że społeczna odpowiedzialność biznesu to nie tylko zaangażowanie w prawa człowieka czy pomoc charytatywna, ale też: ład organizacyjny, praktyki z zakresu pracy, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie, zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej.

Woda – towar deficytowy

Na świecie około 660 mln ludzi nie ma dostępu do wody pitnej. Trudno to sobie wyobrazić nam, którzy codziennie mają ją pod ręką. Dlatego jedną z największych akcji prowadzonych przez UNICEF jest zagwarantowanie dostępu do wody pitnej dzieciom w wielu miejscach na świecie. W akcję zaangażowała się polska marka Cisowianka– od stycznia do czerwca 2016 roku w sklepach dostępna była woda Cisowianka oznaczona logo UNICEF. Dochód ze sprzedaży pozwolił na instalację 107 pomp wodnych w najbiedniejszych regionach świata. Dzięki temu woda mogła dotrzeć do kilkudziesięciu tysięcy dzieci. W tym roku marka po raz kolejny wspiera UNICEF Polska w ten sposób. A dodatkowo zaangażowała się w akcję edukacyjną, która ma na celu uświadomienie społeczeństwu trudnej sytuacji wodnej w niektórych rejonach świata i tego, jakie zagrożenie niesie za sobą brak dostępu do czystej wody pitnej.

Priorytetami działalności UNICEF są następujące obszary: wczesne dzieciństwo, edukacja, ochrona, walka z HIV/AIDS, prawa dziecka. Nieustannie prowadzone są zbiórki wśród osób indywidualnych oraz zaangażowanych partnerów biznesowych. Możliwości współpracy jest sporo. Od filantropii – przekazania darowizn dla UNICEF lub na konkretną akcję - przez współpracę przy konkretnym projekcie, zaangażowanie firmy i jej pracowników w dedykowane działania, czy po prostu wsparcie merytoryczne firm dla działań UNICEF.

Warto też wspomnieć, że Polska była beneficjentem programów UNICEF przez ponad 55 lat, natomiast od 2002 roku wraz z UNICEF zaczęła działać na rzecz innych krajów rozwijających się.

Źródło: Unicef